Főoldal

Minden, amit a cukorbetegségről tudni érdemes

Szerte a világon gyakori a cukorbetegségben szenvedők száma. Ezt a betegséget, az inzulin nevű hormon hiánya okozza, ezt nevezik inzulinrezisztenciának. A sejtek nem jutnak elég inzulinhoz, mely segít a vérből a cukrot felvenni, ezért alakul ki a magas vércukorszint. Ennek is lehet gyengébb illetve súlyosabb formája. Ha valaki még nincs előre haladott állapotba, nála 1-es típusú diabéteszt állapítanak meg. Ez egyébként a hasnyálmirigy problémájából adódhat. Azoknál, akiknél már a tünetek is fokozottabbak, az ő esetükben 2-es típusú cukorbetegségről beszélünk. Ezt a szénhidrátban gazdag életmód okozhatja.

Nézzük, mik lehetnek az árulkodó jelek, amik arra utalhatnak, hogy a cukorbetegség veszélye fenn áll. Először is, ennél a betegségnél fenn áll az öröklődés, úgyhogy ha közeli hozzátartozóink között van, aki diabétesszel küzd, van rá esély, hogy nálunk is kialakul a betegség valamely formája. A tünetek között szerepelhet a folyamatos szomjúság érzet, és ezzel együtt járó vizelési inger. Emellett sokszor jár hízással, 5-6 kg súlyfelesleg is keletkezhet, de vannak esetek, amikor pont az ellenkezője történik és a betegnél fogyás tapasztalható. A magas vércukorszint eredményezhet homályos látást. A glükóz felhalmozódása kedvezhet a gombás fertőzések kialakulásának is, tehát ez is az esetleges tünetek egyike lehet. Minden esetre, ha bármelyiket tapasztaljuk, vagy esetleg a fent említettek közül több is fenn áll, ajánlott egy endokrinológiai kivizsgálás. Ez után tudják az orvosok felállítani a megfelelő kórképet, és ajánlhatják a gyógyszeres kezelést.

A gyógyszeres kezelés mellett ajánlott, odafigyelni életmódunkra is. A kettő együtt fejtheti ki a legjobb hatást. A cukorbetegek diétája nem sokban tér el egy átlagos ember diétájától. A diéta során olyan étrendet kell kialakítani, mellyel stabilizálni lehet a vércukor szintjét. Rostokban gazdag ételeket kell fogyasztani, például friss gyümölcsöt, zöldséget, és teljes kiőrlésű péksüteményeket. Helyes táplálkozás mellé jó, ha társul rendszeres testmozgás is, hiszen a súlyfelesleg leküzdésében ez is nagy szerepet játszik. Ha ezekre időben odafigyelünk, akár el is kerülhetjük a cukorbetegség kialakulását.